omega 3

Omega 3 er vigtigt for dig – sådan får du det

Der er mange ting vores kroppe skal have for at kunne fungere helt som de skal, og man kan let glemme nogle af dem, og det er meget forskelligt hvor vigtigt det er for os at vi skal have dem. Der er ting som vand vi bare skal have for at overleve, og så er der andre ting vi som sådan ikke har brug for, for at kunne overleve, men nærmere for at vores krop skal kunne virke bedre, og at vi skal få et bedre liv. Omega 3 er en af dem der er nødvendige at få, for vores krop kan ikke selv producere det.
Omega 3 hjælper for eksempel til at dit hjertekredsløb, din hjerne og dine led kan fungere optimalt, og som du måske kan høre, så er disse ting ganske vigtige for at du kan leve et liv der er fornuftigt, og ikke bare gør ondt hele tiden.

Der er mange mennesker der hellere end gerne vil skrive under på at det er enormt frustrerende når man næsten ikke kan bevæge sig uden at det gør ondt. Er du en af dem der ikke har dette problem, kan det være du er ret ung endnu, og så er det ret forståeligt, at du ikke lige ser et behov for at gå så meget op i det. Det ville dog være en god ide, for hvis problemet nogensinde kommer, vil du ønske at du havde gjort noget ved det dengang du var und. Det kan du dog ikke ændre på til den tid, så det skal du sørge for at gøre nu. Du ender med at være glad for at du gjorde det, men hvordan får man så egentlig det her omega 3?

Omega 3 i mad

omega 3Omega 3 finder man i nogle forskellige slags mad, og det er især fisk man finder det i. Det er dog ikke bare alle mulig forskellige fisk man skal spise for at få noget af det, for der er nogle fisk, som også kaldes de ”fede” fisk, som man skal sørge for at spise for at få nok af denne vigtige fedtsyre. Det er blandt andre makrel, laks, sild og regnbueørred, og der er jo et hav af forskellige måder man kan spise disse fisk på, og der er helt sikkert mindst en af dem du vil være glad for, og som du godt kan få spist nok af, til at du får nok af denne vigtige syre.


Makrel kan du for eksempel få i tomat, og på den måde er den god at få på rugbrød, og så har du noget af dit behov dækket. Mange bække små, og så ender du med led der ikke klager de næste mange år. Det kommer du til at være glad for på den lange bane.

Som tilskud

Man kan også få fedtsyren som et tilskud. Kan man for eksempel bare slet ikke spise fisk, uanset på hvilken måde det er tilberedt, så er der ikke så meget at gøre, og så må man finde på en anden måde at få sine fedtsyrer på.

Det kan være gennem nogle små kapsler man kan købe der simpelthen er fyldt med den fiskeolie der er så vigtig for at kroppen kan holde sig på toppen, og så skal man bare spise dem med et interval der er angivet på glasset du køber dem i.
Man kan købe dette tilskud mange forskellige steder, og nettet er også en mulighed. Der er ikke så mange undskyldninger, og det er kun dig selv du snyder ved ikke at gøre det, så det er helt klart anbefalelsesværdigt at gøre.
Ud over de gammeldags omega 3 kosttilskud findes der nu også en ny og forbedret måde, det kaldes balance olie og er et blandings produkt, hvor omega 3 bliver bioaktiveret via D vitamin og antioxidanter fra f.eks. olivenolie.
Balance olie er fremstillet på baggrund af nobelvindende forskning i balancen mellem omega 6 og 3 og vigtigheden af at være i balance for at undgå livsstils sygdomme.