mindfullness

Mindfullnessøvelser

Bliv mere opmærksom på dig selv med mindfullness øvelser

Med mindfullness øvelser bliver du meget mere opmærksom på det, som du laver lige nu og her, og hvad du beskæftiger dig med. På samme tid er du også meget mere tilstede med alle dine sanser, og dine sanser vågner helt op. Det kan være en rigtig sjov oplevelse for mange mennesker, da man bliver opmærksom på sine følelser på en helt anden måde, end man er vant til. Det kan også være rigtig sundt for dig, da man mange gange ikke tænker yderligere øver sine følelser, men blot skubber dem væk, fordi man ikke gider at overveje dem yderligere eller tage stilling til dem.

Hvad får du og din person ud af mindfullness øvelser?

Når du blot observerer dine følelser, tanker og sanseindtryk. Lade være med at bedømme og vurderer dem. Så oplever du at din stress forlader kroppen lige så stille.
Derudover laver man kun én enkelt ting af gangen.

Det vil sige, at du for eksempel, kun har fokus på en kropsdel af gangen. Og giver den al din opmærksomhed. På den måde kan du skabe nærvær over for dig selv. På samme tid skabe nærvær over for dine omgivelser. Med øvelser som disse øger du også din egen bevidsthed om dig selv og de reaktioner, du har på forskellige ting, nu hvor du ligger dit fokus på det. Derudover kan du se, hvad det er, der driver dig.

Når man for eksempel sidder midt i en eksamensperiode eller en hård arbejdsopgave. Eller hvad vi mennesker nu bliver stillet over for i hverdagen. Her kan det være godt at lave mindfullness øvelser som disse. Stressen netop forlader kroppen, og du får en følelse af at leve i nuet. Du bliver derudover også bedre til at se mere objektivt på tingene. Som for eksempel kan være en opgave. På den måde reagere du ikke så stærkt på det. Du kan tænke på det, uden det er som en ekstra arbejdsbyrde.

Netop når man sidder med en opgave, der har en deadline kan det være godt med mindfullness øvelser, da de også giver dig en følelse af, at du har mere tid. På den måde kommer du heller ikke til at stresse over ting, hvis du ikke lige når dem, til den tid du havde regnet med. Mange mennesker oplever nemlig følelsen af, at de er stresset i eksamensperioder eller en hård arbejdstid, og her er det vigtigt, at man husker at give sig selv plads.

Hvordan foregår meditation med mindfullness øvelser egentlig?

mindfullnessDet, det vil at være i dyb meditation, er, at man kommer ind i en dyb refleksion. Det er altså en refleksion over en selv.
Man bliver derfor meget mere observant over for sig selv og det hele lidt skarpere. På den måde opnår du en søgning af det uendelige, hvilket vil sige det dybeste i dig selv.

Der findes flere måder at gøre det på. Du kan for eksempelvis have et stort fokus på dit åndedræt. Dermed ligger du kun dit fokus på det, og slipper dermed alle andre stressfaktorer i din hverdag. Øvelser som denne har det mål, at du skal opnå en bevidst hvilen i dit indre. Opnå noget formløst og ubegrænset. Derudover skulle du også meget gerne opnå fuld opmærksomhed og overvågenhed.

Der er altså mange gode grunde til at du, lige som mange andre mennesker. Burde begynde at dyrke nogle mindfullness øvelser. Du vil opnår en meget mere afstresset hverdag. Du vil på den måde også fremstå som et bedre menneske. Over for dine kære, men ikke mindst, også dig selv. Gå  gang i dag og bliv meget mere afstresset!

Kan du gøre andet?

Svaret er simpelt. Ja, du kan sagtens gøre mere. Du kan tilmelde dig et Yoga hold, eller finde en Yoga Coach. Du kan også begynde at lave De 5 Tibetanere, og fokuserer fuldstændig på øvelserne.
Du kan sørge for, at din krop har alle de vitaminer og mineraler den skal bruge. Du kan sørge for, at få en ordentlig søvn. Alt hvad du foretager dig, kan du være mindfull mens du gør det.